maanantai 7. syyskuuta 2015

Liikettä.

Niin se uusi viikko alkoi. Huh huh. Aika reipas päivä, vaikka sanonkin. Mun suunnanmuutosprojekti on saanut hyvän startin, nimittäin viime viikolla liikuntakertoja tuli kolme. Tämäkin viikko starttasi salilla illalla. Jospa tästä saan sellaisen elämäntavan, sillä fiilis on todella hyvä ja energinen. Vaikkakin jaloissa ja pakaroissa tuntuu tämä yllättävä aktiivisuuteni. Tälle viikolle haen tuota samaa lukemaa harjoituskertoihin, jolloin olen hirmuisen tyytyväinen. Eikä se hankaloita omaa arkeakaan liiakseen, kun vaan saadaan päivä kerrallaan soviteltua kaikkien menot ja harrastukset.   
 
Mutta entäpä se ruokavalio, siis apua. Siinäpä te ehkä voisittekin auttaa, nimittäin päivittäiset salaatit alkavat hiljalleen tökkimään, saati aamulla kaurapuuro. Kaurapuuron syömisessä ottaa turhauttavan kauan aikaa, eikä ilman yökkimisrefleksiä siitä selviä. Kananmuna ei ollenkaan ole minun juttuni. Ja tänään kahvin kaverina söin Skyr mansikkarahkan, ja ei sekään ollut minun juttuni. Niin hapanta, että pisti mietityttämään miksi pitää syödä jotain niin pahaa. Sanotaan, että proteiinin saantiin tulee kiinnittää huomiota - mutta miten ihmeessä mä selviän tästä? Help me, kaikki apu otetaan vastaan! Toisaalta oonko mä liian vaativa just nyt itselleni, kun vaadin liikunnan lisäämistä arkipäiviini ja vielä samalla alan sooloilla mun ravintopuolen kanssa. Pitäsköhän vähän oottaa iisimmin ja yksi asia kerrallaan, ettei tästä mun suunnanmuutosprojektista tule sellaista projektia, joka alkaa heti alkaessaan tökkimään?
 


Mulla on mielessäni herännyt muutamia sellaisia liikuntalajeja, joita haluaisin kokeilla. Jyväskylän seudullakin on melkoisesti valinnanvaraa. Yksi sellainen on ilmajooga. Ilmajoogassa käytetään katosta roikkuvaa liinaa apuna, ja jo pelkästään sellaisena se kiinnostaa sen verran mielenkiintoiselta - että haluan kokeilla. Toisekseen tankotanssista olen kuullut paljon, kuinka koukuttavaa se on, ja miten tehokasta - sitäkin toivoisin kokeilevani. Toisaalta tankotanssiin liittyy mielessäni tiettyjä negatiivisia ennakkoluuloja, mutta kokeilemalla sekin selviäisi. Ehkäpä joku starttikurssi voisi olla paikallaan. Sitten taas tanssiminen on aina ollut mielestäni vapauttavaa ja ihanaa, joten tanssitunnitkin olisivat minulle varmasti paikallaan. Motivaatiota tällä hetkellä ainakin löytyy liikuntaa kohtaan, sekä avointa mieltä uusia asioitakin kohtaan. Onko ehkä sinulla jotain sellaisia liikuntamuotoja, joita haluaisit kokeilla? Taikka jotain, joihin sinua ei mistään hinnasta saisi?


Tämän päivän asukuvat jäivät sivummalle, kun vaihdoin töistä suoraan vaatteet trikoisiin ja treenipaitaan. Ennätin kuitenkin ihastelemaan olohuoneen tasolla ihanaa, kukkivaa valkoista orkideaa. Muut orkideat paistattelevat keittiön tasolla, josta ei puutu luonnonvaloa - tavoitteena on saada nämäkin kukkimaan. Mä ja mun kukkani ollaan vielä joku päivä täydessä kukassa! :D

Iloista viikkoa!

10 kommenttia:

  1. Itselläni nämä "uudet suunnat" ovat aina lopahtaneet juurikin liikunnan lisäämisen ja syömisen hillitsemisen vaikeaan yhteensovittamiseen. Parhaiten onnistun lisäämällä liikuntaa ja vain vähentämällä ja säännöllistämällä syömisiä. Pikkuhiljaa sitten mukaan ruokavalion tiukentaminen, kun liikunta menee ikään kuin omalla painolla.

    Mutta nämä ovat niitä yksilökohtaisia juttuja :)

    Tsemppiä ja mukavaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
  2. Oletpa ottanut mahtavan startin! Itselläni olisi aivan päinvastoin; helpommin sujuisi ruokavalion muutos kuin liikuntakertojen lisääminen 😊
    Tuohon ruokavalioon sen verran että oletko kokeillut erilaisia smoothieita? Vaihtoehtoja on pilvin pimein ja ne on oikeasti hyviä ja helppo keino saada proteiinia jos rahkat tökkii :)

    Itse olen aivan hurahtanut suppailuun, harmi että sitä on niin kovin hankala harrastaa :/
    Energistä alkavaa viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haluaisin kokeilla suppailua itsekin. Smoothiet ovat helppoja, täytyy ryhdistäytyä aamuisin ja ottaa autoon mukaan :)
      Kivaa viikkoa!

      Poista
  3. Onnea elämäntapamuutokseen!

    Itseäni vegaanina aina hieman naurattaa tuo "lisää proteiinia" -hössötys, kun pelkällä kasvisruoallakin saa ihan riittävästi protskuja (ihan jopa kehonrakentajissa ja pikajuoksijoissa löytyy vegaaneja eli jos he eivät tarvitse protskujen yliannostusta niin ei niitä tarvitse satunnainen salillakävijäkään) eli jotenkin kuulostaa ihmisen elimistön tarpeeseen reilusti ylimitoitetulta määrältä tuo nykymeno. Ja voin sanoa, etten tunne yhtä ainutta, edes lievästi ylipainoista vegaania, joten ei se proteiinin ylisaanti ole mikään oikotie onneen. Syö mitä haluat, mutta vain pienempiä määriä -niin helppoa se on.

    VastaaPoista
  4. Säännöllistä, terveellistä syömistä kolmen tunnin välein. Ostahan jääkaappiin vähäkalorista mehukeittoa, hyvää raejuustoa (esim. Valio) ja hyvää maustamatonta rahkaa. Mehukeitolla saa noista kahdesta viimeisestä aika hyviä välipaloja ja jos lisämakeutusta haluaa, osta siroteltavaksi jotain Stevia-jauhetta tms. Hiilihydraatit täysjyvänä, esim. leipä vain ruisleipää. Paistijauhelihasta, vähärasvaisesta possusta ja kanasta saa hyviä, terveellisiä ruokia, ja voi perunaakin ottaa esim. vain yhden salaatin lisäksi ja monet keitot ovat kevyitä. Itsekään en jaksaisi salaatilla!

    VastaaPoista
  5. Mä syön paljon salaatteja ja laitan aina fetajuustoa ettei käy tylsäksi :D pihistän sitten jossain muualla, ja sriracha chili kastiketta löytyy lähes aina mun salaatin päältä niin ei puutu makua ;D

    VastaaPoista

Kiitos kommentista, piristit sillä päivääni.
Tervetuloa uudestaan! <3