sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Nautiskelua.

Aika mahtava sunnuntai. Päätimme pyhittää tämän sunnuntain ihan vapaalle oleskelulle, vapaapäivän nautiskelulle. Jopa yllätykseksi minä pystyin tähän aika hyvin, vaikka mielessä olikin monta juttua. Mutta, eipä sillä, muutama juttu odottaa nyt illan päätteeksi - aloitettakoon ihan järkyttävistä puhtaan pyykin kasoista kodinhoitohuoneen pöydällä - joille tulisi näyttää silitysrautaa. Päätimme kruunata päivän grillaamalla ja kutsumalla appivanhemmat meille syömään, eli tietenkin sosiaalisia suhteita on hyvä hoitaa viikonloppuisin kun viikon arki-illat on aina niin kiireisiä ja aikataulutettuja. 





Mieheni valmisti grillissä esimerkiksi täytettyjä herkkusieniä. Kaupassa olikin melko muhkean kokoisia sieniä tarjolla. Päätimme valmistaa herkkusienet tällä kertaa ilman tuorejuustoa / tahnaa sisällä, jottei sienistä tulisi niin kosteita olemukseltaan. Täytteenä näissä herkkusienissä oli savustettua valkosipulia murskattuna, pekonia ja paprikaa kuutioituna. Lisäksi herkkusienien ympärille kiedottiin pekoniviipaleita ja päälle ripoteltiin juustoraastetta. Toimii hyvin näinkin, suosittelen kokeilemaan.





Kävimme myöskin Jyväskylän Satamassa nauttimassa auringonpaisteessa kahvit ja jäätelöt, ensimmäiset tälle vuodelle. Viime kesänä tämä oli hyvinkin perinteinen paikka mennä istuskelemaan ja nauttimaan jätti-isot jäätelöpallot. Tänä vuonna oli käynyt inflaatio ja pallojen koko oli pienentynyt, mutta kyllä ne olivatkin melkoiset jätit aiemmin hintaan nähden.

Ensi viikolla on vappu. Lisää vapaapäiviä siis tiedossa. Mitähän sitä sitten keksisi? Aika perinteeksi on jo muodostunut tivolissa käyminen vappuna, joten ainakin sinne perheemme suunnistaa. Minä olen huono menemään laitteisiin, joten tytöt voivat kahdelleen käydä tai pyytää isänsä mukaan - minua ei niinkään ne laitteet nappaa. Olen aikoinaan onnistunut saamaan kamalan kammon erilaista laitteista Särkänniemessä kun meinasin (tai ainakin se tuntui siltä) lippua liukkaine housuineni laitteesta. Mutta kivaa silti joka kerta on ollut, ja olen minä ainakin jonnekin laitteeseen uskaltaunut. Vapuksi en ole onnistunut koskaan itse valmistamaan simaa, joten tänäkin vuonna turvaudumme valmiiksi valmistettuun simaan, jota haemme paikalliselta kirkolta. Olen tainnutkin useamman vuoden kannattaakin heidän vappumyyjäisiä. Vappuun kuuluu perinteisesti myös munkit, saapa nähdä pystynkö vastustamaan näitä kiellettyjä herkkuja? Pystyn mä, jos oikein kovasti niin haluan. :) 

Onko teillä vappusuunnitelmia?

4 kommenttia:

  1. Oi mitä herkkuja!Täälläkin on mietitty vappusuunnitelmia. Toivottavasti on kiva sää, jos tekisi piknikin. Mulla on muuten ollut muutama kokemus, jossa olen melkein tippunut laitteesta. Ei oikein enää uskalla mennä kuin lasten kahvikuppikaruselliin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samis siis siellä! ;)
      Picnic kuulostaa hyvältä.

      Poista
  2. Minä olen aina mattimyöhäinen kaikessa valmistelussa ja tänään kyselinkin mieheni siskolta että ehtiikö enää sima. Kuulemma ehtii ja kipasin heti hiiva ja sitruuna ostoksille. Nyt se on ämpärissä mutta muistanko huomenna pullottaa kun maanantait on meillä kamalan kiireisiä eli voi olla että sima jääkin kesken eräiseksi.
    Jospa meidänkin perheessä päästäisiin nauttimaan terassista ensi viikonloppuna ja siinä samalla Grillailemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo ihanaa! Siellä nautitaan itse tehtyä simaa siis vappuna :)
      Mukavaa alkavaa viikkoa!

      Poista

Kiitos kommentista, piristit sillä päivääni.
Tervetuloa uudestaan! <3